Esta traducció ha sigut realitzada automàticament mitjançant la Plataforma de Traducció Automàtica de la Secretaria General d'Administració Digital (Plata) i podria contindre errors o imprecisions en la interpretació del contingut.

23.03:442025-11-13

Procediment COMPE

SEU AEMPS > Procediments > Medicaments d'ús humà > Procediment COMPE

Instruccions sobre el procediment per a l'alliberament de lots d'hemoderivats fabricats a partir del plasma obtingut en el sistema públic transfusional espanyol.

Marco normatiu

És aplicable l'article 114.2 de la Directiva 2001/83/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 6 de novembre de 2001, per la qual s'establix un codi comunitari sobre medicaments per a ús humà i l'article 41 del , Reial decret 1345/2007 d'11 d'octubre, pel qual es regula el procediment d'autorització, registre i condicions de dispensació dels medicaments d'ús humà fabricats industrialment.

Sobre la base de la normativa aplicable, quant als medicaments derivats de plasma humà, cada lot haurà de ser sotmés a autorització prèvia per l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS) abans de la seua comercialització. Esta autorització prèvia implica que el lot haja sigut examinat per un Laboratori Oficial de Control (OMCL, per les seues sigles en anglés Official Medicines Control Laboratory) i comporta la revisió de documentació com els protocols de producció i control i, en el seu cas, la realització dels assajos analítics que es consideren oportuns.

En l'àmbit europeu, s'ha desenvolupat el procediment OCABR (Official Control Authority Batch Release) amb la finalitat d'implementar l'article 114 de l'esmentada Directiva. La xarxa de Laboratoris Oficials de Control (OMCL network), coordina este procediment i les activitats de reconeixement mutu dels certificats europeus d'alliberament de lots emesos pels OMCLs dels Estats membres, establint el procediment a seguir i els assajos a realitzar en els productes. La versió en vigor del procediment OCABR i les guies específiques de cada producte estan disponibles en la pàgina web de l'EDQM (European Directorate for the Quality of Medicines).

En el cas de medicaments fabricats a partir de plasma obtingut en el sistema públic transfusional espanyol (plasma nacional) és necessari establir un procediment específic que garantisca l'objectiu de controlar adequadament este tipus de productes sense que això supose un fre a l'aprofitament del plasma o un retard en la seua disponibilitat per als pacients. Este procediment es denomina Control Oficial de Medicaments derivats de Plasma Español (COMPE). El procediment COMPE s'empara en article 41 del RD/RD 1345/2007, d'11 d'octubre, que indica que no es requerirà la realització d'anàlisi en els casos en els quals l'AEMPS així el determine, amb base en una anàlisi de riscos.

S'establix que, per als medicaments derivats de plasma nacional, els laboratoris titulars de l'autorització de comercialització (TAC), podran optar pel sistema d'alliberament de lots europeu (OCABR) o pel sistema de Control Oficial de Medicaments derivats de Plasma Español (COMPE).

Descripció del procediment de Control Oficial de Medicaments derivats de Plasma Español (COMPE)

1. Àmbit

El procediment COMPE aplica exclusivament als medicaments fabricats a partir de plasma obtingut en el sistema públic transfusional espanyol, amb l'objectiu de garantir la qualitat i seguretat d'estos productes i alhora optimitzar l'aprofitament del plasma en benefici dels pacients.

2. Autorització per a alliberament de lots als TAC, mitjançant un certificat de compliment del procediment COMPE

2.1. El TAC enviarà a l'AEMPS una sol·licitud de certificat de compliment del procediment COMPE[1]. Amb la sol·licitud el TAC aportarà un informe que contindrà una anàlisi de riscos amb la finalitat que l'AEMPS puga verificar que el TAC complix amb els requisits per a alliberar lots pel procediment COMPE. Per a realitzar l'anàlisi de riscos es consideraran factors relacionats amb l'experiència i consistència de fabricació d'eixe TAC en els mateixos tipus de productes fabricats a partir de plasma humà en el passat. En este sentit, s'inclourà la següent informació:

  • Un breu historial de fabricació de medicaments hemoderivats, on s'indique anys d'experiència, volum de fabricació, tipus de productes, així com tota aquella informació que el TAC considere rellevant per a este propòsit.
  • Informació de fabricació de cadascun dels productes que vulga sotmetre a este procediment d'almenys els últims 5 anys, descrivint el següent:
    – Tipus de producte i nom comercial.
    – Nombre de lots fabricats.
    – Nombre de lots que s'han sotmés a alliberament europeu de lots (OCABR), indicant el núm. d'ells que han sigut conformes, núm. de no conformes i el núm. de lots retirats, incloent el “parallel testing”. En estos dos últims casos (lots no conformes i lots retirats) s'indicaran la causa/conseqüències de la no conformitat, en el seu cas.
    – Opcionalment s'inclourà qualsevol altra informació que el TAC considere rellevant, com a núm. de lots que s'han sotmés a certificació pel CBER/FDA (els EUA), amb indicació de la seua conformitat o no conformitat i explicació de la causa i conseqüències de la no conformitat, en el seu cas.

La informació s'haurà de presentar en el format de taules i es poden usar com a model les que s'inclouen en l'Annex I.

Després d'avaluar esta informació i l'informe amb l'anàlisi de risc realitzat pel TAC, l'AEMPS podrà requerir informació addicional si així l'estima necessari. Si després de l'estudi, l'AEMPS conclou que el TAC complix amb els criteris necessaris per a considerar-li un fabricant consolidat, li atorgarà l'autorització mitjançant un “Certificat d'alliberament de lot pel procediment COMPE”.

2.2. L'autorització es considerarà vàlida fins al 31 de maig posterior a la data d'emissió. Així mateix, haurà de renovar-se, sent per a això necessari que el TAC envie durant el primer trimestre de cada any a l'AEMPS les noves dades de què dispose sobre la fabricació i alliberament de lots fabricats l'any anterior i una actualització de l'anàlisi de risc.

L'AEMPS avaluarà esta informació, i podrà requerir informació addicional si així l'estima convenient. Si després de l'avaluació de la documentació, l'AEMPS conclou que el TAC manté els requisits necessaris, li renovarà l'autorització.

2.3. En cas que sorgisca un risc imprevist conegut pel TAC, aquest haurà d'informar de l'AEMPS de manera immediata[2]. Així mateix, en el cas que hi haja un lot rebutjat pel sistema d'alliberament de lots OCABR, la companyia informarà d'este fet a l'AEMPS de manera immediata, aportant la informació de què dispose[2].

L'AEMPS podrà requerir informació addicional a la companyia en qualsevol moment.

En funció dels resultats de l'avaluació de la nova informació, l'AEMPS podrà suspendre o revocar en qualsevol moment l'autorització.

3. Alliberament del lot pel procediment COMPE

Quan un TAC compte amb el certificat que li autoritza a alliberar de lots pel procediment COMPE i vulga posar el mercat espanyol un lot d'un medicament derivat de plasma obtingut del sistema transfusional espanyol per este procediment, ha de tindre en compte el següent quant als lots:

3.1. Dins del sistema COMPE distingim dos tipus de lot:

  • Lots A: mostres enviades a l'AEMPS
  • Lots B: mostres no enviades a l'AEMPS

En tots dos casos (lots A i lots B), i amb l'objectiu de garantir la seguretat viral d'estos productes, el TAC haurà de disposar d'un Certificat Europeu d'Alliberament de Pool de Plasma (procediment OCABR), emés per l'AEMPS, per al/els pool/s de plasma que s'hagen emprat en la fabricació d'eixe lot de medicament.

3.2. El TAC enviarà a l'AEMPS mostres de lots de producte acabat per a la seua possible anàlisi per l'OMCL. Per a optimitzar l'ús del plasma i els seus productes, no s'enviaran mostres de tots els lots. L'AEMPS, en funció de l'anàlisi de risc realitzat decidirà, cas per cas, el nombre de lots de cada tipus de producte que el TAC ha d'enviar[3]. Esta informació figurarà en un Annex al Certificat. També figurarà en l'Annex el nombre de vials per lot a enviar, que correspondrà amb el mínim necessari per a poder realitzar els assajos. L'Annex podrà  modificar-se per l'AEMPS si ocorreguera un canvi en la situació de risc o disponibilitat. En este cas, l'AEMPS el comunicaria al TAC.

Segons això, el TAC haurà de remetre a l'AEMPS viàries dels lots seleccionats (lots A), així com els seus protocols de producció i control (incloent la informació del pool de plasma). Això es realitzarà a través de l'aplicació “Sol·licitud d'Anàlisi i conformitat per a mostres d'Hemoderivats” (opción “PT PLASMA ES”), disponible en la sede electrónica de la AEMPS[4].

3.3. L'a sol·licitud de Posada en Mercat l'AEMPS per a un lot pel sistema d'alliberament de lots COMPE es realitza de manera similar a la sol·licitud de Posada en Mercat per a un lot pel sistema d'alliberament de lots OCABR[5], és a dir, a través de l'Aplicació “Sol·licitud de posada en el mercat de medicaments Hemoderivats” disponible en la seu electrònica de l'AEMPS (lots A i lots B), amb les següents particularitats:

  • 3.3.1. El TAC adjuntarà còpia del “Certificat d'alliberament de lot pel procediment COMPE” o de la seua renovació (documentació a aportar en l'opció “Tipus Document”: “Certificat d'Alliberament de lot de la UE” habilitat per a l'Annex IIb en l'Aplicació).
  • 3.3.2. Si es tracta d'un lot A (mostra enviada a l'AEMPS), el TAC no podrà sol·licitar la Posada en Mercat d'aquest lot fins transcorreguts almenys 20 dies hàbils des de la recepció en l'AEMPS de les mostres (i els protocols de producció i control) sense haver rebut comunicació per part de l'AEMPS. L'AEMPS podrà comunicar al TAC que el lot es pot posar en el mercat abans d'haver transcorregut els 20 dies, podent a partir d'este moment el TAC sol·licitar la Posada en Mercat.
  • 3.3.3. Si es tracta d'un lot A (mostra enviada a l'AEMPS), el TAC adjuntarà un document declarant que ha enviat mostra, juntament amb els protocols de producció i control, a l'AEMPS i que ha esperat almenys 20 dies hàbils des de la recepció en l'AEMPS sense haver rebut notificació sobre aquest tema per l'AEMPS i incloent la informació del producte, número de lot, data d'enviament de les mostres a l'AEMPS i codi assignat per l'AEMPS (documentació a aportar en l'opció “Nou Arxiu” i a continuació en el desplegable “Envio de Mostres o Certificat d'alliberament de lot per OMCL” en l'Aplicació). En l'ANNEX II s'inclou una plantilla model per a aportar esta informació. En el cas en què l'AEMPS haja comunicat al TAC que el lot es pot posar en el Mercat sense esperar els 20 dies, això s'indicarà en el document, incloent en el mateix una còpia de la notificació de l'AEMPS.

3.4. En el cas que l'AEMPS detecte algun problema en el lot remés (resultats analítics no conformes o com a conseqüència de la revisió de la documentació i els protocols de producció i control), l'AEMPS el comunicarà al TAC en termini amb la finalitat d'evitar la seua posada en el mercat. El TAC, en col·laboració amb l'AEMPS, investigarà les causes i conseqüències de la deficiència i, en funció del resultat l'AEMPS prendrà una decisió quant a l'ús d'eixe lot (o de més lots si així es considera), que comunicarà al TAC.

4. Revisió del procediment

Este procediment es revisarà periòdicament per l'AEMPS en funció de les necessitats sanitàries, i amb l'objetico d'aconseguir un funcionament més eficaç.

Annex I - Models de taules que pot presentar el TAC per a aportar la informació requerida segons punt 2.1

Taula 1. Productes fabricats

ANY xxxx (una taula per cadascun dels últims 5 anys)
Producte (INN o substància activa) Nom comercial Total lots fabricats Nombre de lots sotmesos a OCABR

Altres lots

Comentaris
Total lots sotmesos a OCABR Conformes No Conformes Retirats (parallel testing) No sotmesos a OCABR
Albúmina humana Albúmina humana 20%              
Albúmina humana Albúmina humana 20%              
               

 

Taula 2. Detalls de lots sotmesos a OCABR i no conformes

Producte (INN o substància activa) Nom comercial Núm. de lot Caducitat Núm. de viàries Data de fabricació Data d'incompliment / retirada

Causa

             

 

Taula 3. Detalls de lots sotmesos a OCABR i retirats (incloent en parallel testing)

Producte (INN o substància activa) Nom comercial Núm. de lot Caducitat Núm. de viàries Data de fabricació Data d'incompliment / retirada

Causa

             

 

Annex II - Plantilla que pot presentar el TAC per a aportar la informació requerida segons punt 3.3.3

El laboratori xxx, autoritzat per a alliberament de lots pel procediment COMPE, ha enviat a l'AEMPS mostres del següent este lot, classificat com a Lot A dins del procediment COMPE, així com els protocols de producció i control, ha esperat almenys 20 dies des de la seua recepció en l'AEMPS abans de sol·licitar la Posada en Mercat i no ha rebut notificació sobre aquest tema per part de l'AEMPS:

Medicament  
Número de lot  
Número d'autorització  
Substància activa  
Data envie mostres a AEMPS  
Codi de mostra AEMPS  
Notes a peu de pàgina

[1] L'enviament de la sol·licitud i documentació per a l'obtenció de la “Autorització d'alliberament de lot pel procediment COMPE”, sol·licitud i documentació per a les seues renovacions i enviament d'informació addicional relacionada es farà a través de l'Aplicació de l'AEMPS: “Gestor Comú”, mitjançant l'opció “Procediment COMPE”. Es recomana a més al TAC informar de l'enviament d'informació / sol·licituds a la Divisió de Productes Biològics de l'AEMPS a través de la seua bústia: dbiologicos@aemps.es

[2] La informació s'enviarà a l'AEMPS a través de l'Aplicació de l'AEMPS: “Gestor Comú”, mitjançant l'opció “Procediment COMPE”. En este cas, serà obligatori, a més, informar de la Divisió de Productes Biològics de l'AEMPS a través de la seua bústia: dbiologicos@aemps.es

[3] Per exemple, si el risc s'ha considerat baix, de manera general es tractaria d'un sistema “aleatori”, en el qual la companyia enviaria a l'AEMPS un 10% dels lots fabricats de cada tipus de producte indicat per l'AEMPS, segons l'ordre acordat amb l'AEMPS (com pot ser la data de fabricació o la data de “apte” atorgada pel TAC).

[4] Requereix pagament de taxa 1.14 segons Art. 123 del Reial decret legislatiu 1/2015 (lots A)

[5] Requereix pagament de taxa 1.15 segons Art. 123 del Reial decret legislatiu 1/2015 (lots A i B)